De voorgenomen plannen voor de goederenroutering in Oost-Nederland van het Programma Hoogfrequent Spoor hebben nogal wat onrust veroorzaakt. Uit een ter inzage legging van een ontwerpnotitie blijkt dat mensen ongerust zijn over geluids- en trillingsoverlast, de schade voor de gezondheid, veiligheid en de effecten voor de omgeving.

Schultz wil goederenvervoer door Oost Nederland

Minister Schultz van Haegen reageert in een nota van antwoord op de ingediende reacties. Het Programma Hoogfrequent Spoor is een pakket aan maatregelen dat moet worden genomen om de sporen in Nederland voor te bereiden op de groei van het personen- en goederenvervoer. Er kwamen ongeveer 1650 reacties binnen. Indieners twijfelen bijvoorbeeld over nut en noodzaak van het project Goederenvervoer Oost-Nederland. Minister Schultz stelt dat het kabinet in juni 2010 op basis van onderzoek concludeerde dat de baten van het gehele Programma Hoogfrequent Spoor opwegen tegen de kosten.

Volgens de minister is de variant Hoogfrequent goederenvervoer door Oost-Nederland over het spoor een passende oplossing voor de toename van het reizigers- en goederenvervoer. De goederenroutes zouden een verbetering moeten opleveren voor de reistijd van goederenvervoer en ook ruimte bieden voor een frequentieverhoging van het reizigersvervoer in de brede Randstad. Mocht er toch schade aan de woningen optreden die het gevolg is van werken of rijden op het spoor, dan wordt die schade door ProRail vergoed.

Over Salland TV

x

Check Also

Tafeltennis inzetten tegen Parkinson

Tafeltennisvereniging Wijk 16 start in Deventer met een eigen afdeling voor mensen ...